1. Σε
μια συζήτηση ή σε ένα κείμενο, για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας ή να
αντικρούσουμε τις απόψεις των άλλων, χρησιμοποιούμε τα επιχειρήματα, που είναι λογικοί συλλογισμοί.
2. Τα
επιχειρήματα πρέπει να χαρακτηρίζονται από ορθότητα και πειστική δύναμη.
3.
Η χρήση των επιχειρημάτων μας βοηθάει:
Ø
να
κατανοήσουμε ποιες θέσεις είναι ορθότερες ή πιο σημαντικές από άλλες
Ø
να
πείσουμε τους άλλους για την ορθότητα των απόψεών μας (στόχος είναι να
μεταβάλλουμε τη γνώμη και τη στάση του συνομιλητή μας απέναντι στο θέμα που
συζητάμε).
4.
Δομή
επιχειρηματολογικού κειμένου
Α.
Εισαγωγή: παρουσίαση
της θέσης πάνω σε ένα θέμα
Β.
Δεδομένα: χρήση
επιχειρημάτων για τη στήριξη της θέσης
Γ.
Ανασκευή: αντίκρουση
αντίθετων θέσεων-επιχειρημάτων
Δ.
Κατάληξη: τελική
θέση-συμπέρασμα και προϋποθέσεις-συνθήκες για να ισχύσει η θέση αυτή
5.
Η
γλώσσα της επιχειρηματολογικών κειμένων
Ø
χρήση
ρητορικών ερωτήσεων
Ø
επανάληψη
στοιχείων δομής ή περιεχομένου
Ø
χρήση
συνδετικών λέξεων ή φράσεων που:
i. δηλώνουν ανάλογη σημασία → επίσης,
συνεπώς, φυσικά, με αποτέλεσμα κ.ά.
ii. εκφράζουν πιθανότητα → μπορεί,
ενδέχεται, είναι δυνατόν, πιστεύω, υποθέτω κ.ά.
iii. εκφράζουν δεοντολογία (κάτι που πρέπει
να γίνει) → πρέπει, χρειάζεται, κρίνεται απαραίτητο, επιτρέπεται κ.ά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου